هویت ایرانی اسلامی بهترین شاخص در خلق آثار تجسمی است
اگر چه انتقال تفکر از طریق زبان و تفسیرهای شفاهی می تواند بر روی شنونده بی نهایت موثر واقع شود، اما وسایل بصری در مقایسه با زبان، به دلیل ارتباط تصویری خاصی که با بیننده برقرار می کنند، سرشتی کاملا متفاوت دارند و تاثیر گذارتر و عمیق تر در ذهن می مانند. رسیدن به حد اعلای این تاثیر گذاری که همان انتقال تفکر در بین انسان ها است، در هنر خوشنویسی خلاصه می شود.
هنر خوشنویسی، بازتاب ذوق و اندیشه و به بیانی حکایت رابطه ی تنگاتنگ انسان با زندگی است. هنری که مرور بر شناسنامه ی کهن و پر بارش را می باید با شناخت اندیشه ای زلال و دست های پرتوان شیفتگان آن دنبال کرد. هنری که در حصار صفحات کاغذ و رابطه ی صمیمانه ی کلمات و حروف متولد شده و اوج این رابطه ی صمیمانه در بستر فرهنگ و تمدن جهان اسلام ظهور پیدا کرده است. چنین است که خوشنویسی در کشورهای اسلامی تنها آزمون ذوق نمی شود و راهی به تفنن و دلمشغولی نمی یابد، بلکه خوشنویسی، شناسنامه ی خلقیات مردم می شود، بازتابی از معنویت و سادگی، هنر ارتباط، سکون، با هم بودن و کنار هم زیستن، هنری به همراه ابعاد و ارزش های والا، که می بایست در پی باز شناختن هر یک از این ابعاد قدم برداشت و بازگشتی به اصل بی پیرایگی و انتزاعی آن کرد.
خوشنویسان با شرکت در جشنواره ها به رشد و تعالی می رسند و سومین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری با تشکیل کمیته هنرهای تجسمی و اختصاص بخش ویژه خوشنویسی موجب شد تا تمام خوشنویسان سراسر کشور یک موضوع را با قلم به نگارش درآوردند واین آثار مورد مقایسه و داوری عادلانه اساتید این حوزه قرار گیرد.
عین الدین صادق زاده فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه تهران یکی از داوران بخش خوشنویسی سومین جشنواره آثار و تولیدات مراکز ادستانی حوزه هنری هویت ایرانی اسلامی را بهترین شاخص در خلق آثار تجسمی برشمرد.
داورخوشنویسی این جشنواره رشد و شکوفایی روزافزون جوانان مستعد و توسعه ی فضاهای هنری به ویژه در شهرهای مختلف کشور را مهمترین دلایل ضرورت برگزاری جشنواره ای با عنوان آثار و تولیدات مراکز استانی دانست و گفت: در این دوره حضور چشمگیر هنرمندان جوان و ارائه آثار قابل توجه در ایجاد فضای رقابتی ، پرجنب و جوش تاثیر به سزایی داشته به گونه ای که تمرکز زدایی از کلان شهرها ، شرکت جوانان هنرمند شهرستان همراه با تولید آثار با کیفیت ، فضایی مطلوب و با نشاط به جشنواره بخشیده است.
وی در ادامه افزود: پیشرفت وضعیت تولید آثار تجسمی در مراکز استانی را در گرو راه اندازی و استمرار کارگاه های آموزشی با حضور استادان مجرب، توجه به جنبه های خلاقانه، ایجاد فضاهای بصری نو بر پایه اصالت ایرانی و هویت اسلامی دانست.
داورخوشنویسی سومین جشنواره تولیدات استانی حضور چشمگیر جوانان و توجه به هویت بومی را مهم ترین ویژگی این دوره برشمرد و خاطرنشان کرد: در بخش خوشنویسی شرکت هنرمندان مطرح و راهیابی آثار فاخر ، فضایی مطلوب جهت برگزاری جشنواره ای در سطح و کیفیت بالا را فراهم نموده است.
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد