هویت ایرانی اسلامی بهترین شاخص در خلق آثار تجسمی است


رقیه بقائی / پیشرفت و تجلی اندیشه های انسان متمدن در حضور همیشگی عنصری خلاصه می شود که بر معانی متعدد و مختلفی، از زبان الفبایی گرفته تا کاربرد نماد، برای بازآفرینی ایده ها و مفاهیم دلالت می کند. عنصری که به تنهایی بار سنگین تفکر انسان را بر دوش می کشد، و آن چیزی نیست جز خط.
اگر چه انتقال تفکر از طریق زبان و تفسیرهای شفاهی می تواند بر روی شنونده بی نهایت موثر واقع شود، اما وسایل بصری در مقایسه با زبان، به دلیل ارتباط تصویری خاصی که با بیننده برقرار می کنند، سرشتی کاملا متفاوت دارند و تاثیر گذارتر و عمیق تر در ذهن می مانند. رسیدن به حد اعلای این تاثیر گذاری که همان انتقال تفکر در بین انسان ها است، در هنر خوشنویسی خلاصه می شود.
هنر خوشنویسی، بازتاب ذوق و اندیشه و به بیانی حکایت رابطه ی تنگاتنگ انسان با زندگی است. هنری که مرور بر شناسنامه ی کهن و پر بارش را می باید با شناخت اندیشه ای زلال و دست های پرتوان شیفتگان آن دنبال کرد. هنری که در حصار صفحات کاغذ و رابطه ی صمیمانه ی کلمات و حروف متولد شده و اوج این رابطه ی صمیمانه در بستر فرهنگ و تمدن جهان اسلام ظهور پیدا کرده است. چنین است که خوشنویسی در کشورهای اسلامی تنها آزمون ذوق نمی شود و راهی به تفنن و دلمشغولی نمی یابد، بلکه خوشنویسی، شناسنامه ی خلقیات مردم می شود، بازتابی از معنویت و سادگی، هنر ارتباط، سکون، با هم بودن و کنار هم زیستن، هنری به همراه ابعاد و ارزش های والا، که می بایست در پی باز شناختن هر یک از این ابعاد قدم برداشت و بازگشتی به اصل بی پیرایگی و انتزاعی آن کرد.
خوشنویسان با شرکت در جشنواره ها به رشد و تعالی می رسند و سومین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری با تشکیل کمیته هنرهای تجسمی و اختصاص بخش ویژه خوشنویسی موجب شد تا تمام خوشنویسان سراسر کشور یک موضوع را با قلم به نگارش درآوردند واین آثار مورد مقایسه و داوری عادلانه اساتید این حوزه قرار گیرد.
عین الدین صادق زاده فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه تهران یکی از داوران بخش خوشنویسی سومین جشنواره آثار و تولیدات مراکز ادستانی حوزه هنری هویت ایرانی اسلامی را بهترین شاخص در خلق آثار تجسمی برشمرد.
داورخوشنویسی این جشنواره رشد و شکوفایی روزافزون جوانان مستعد و توسعه ی فضاهای هنری به ویژه در شهرهای مختلف کشور را مهمترین دلایل ضرورت برگزاری جشنواره ای با عنوان آثار و تولیدات مراکز استانی دانست و گفت: در این دوره حضور چشمگیر هنرمندان جوان و ارائه آثار قابل توجه در ایجاد فضای رقابتی ، پرجنب و جوش تاثیر به سزایی داشته به گونه ای که تمرکز زدایی از کلان شهرها ، شرکت جوانان هنرمند شهرستان همراه با تولید آثار با کیفیت ، فضایی مطلوب و با نشاط به جشنواره بخشیده است.
وی در ادامه افزود: پیشرفت وضعیت تولید آثار تجسمی در مراکز استانی را در گرو راه اندازی و استمرار کارگاه های آموزشی با حضور استادان مجرب، توجه به جنبه های خلاقانه، ایجاد فضاهای بصری نو بر پایه اصالت ایرانی و هویت اسلامی دانست.
داورخوشنویسی سومین جشنواره تولیدات استانی حضور چشمگیر جوانان و توجه به هویت بومی را مهم ترین ویژگی این دوره برشمرد و خاطرنشان کرد: در بخش خوشنویسی شرکت هنرمندان مطرح و راهیابی آثار فاخر ، فضایی مطلوب جهت برگزاری جشنواره ای در سطح و کیفیت بالا را فراهم نموده است.




قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره